Landscapes of Inclusion: Linguistic Diversity in Switzerland

mit Nayansaku Mufwankolo und Erez Levon

Switzerland has many languages and is rightly proud of this diversity. But could having different languages make it hard for everyone to feel included? Are some language differences treated unfairly? How do people in Switzerland manage these differences in their daily lives? In this FOKUS event, we explore the ways that language can act as both a resource and an obstacle in Swiss society. Through a series of interactive activities and short presentations, we discuss the kinds of linguistic obstacles that people face and consider the different strategies they adopt to overcome them.
Our goal is to enable a dialogue about the role that language can play in making Switzerland a more inclusive society. The event also features a conversation on these topics between Nayansaku Mufwankolo, Lecturer in Cultural Studies and Critical Theory and Head of Inclusion at the Haute école d’art et de design de Genève, and Erez Levon, Professor of Sociolinguistics at the University of Bern.

The event is organized in collaboration with the Center for the Study of Language and Society (CSLS) at the University of Bern. An interdisciplinary center dedicated to research and advocacy on the intersection between language and society, the CSLS seeks to foster studies of the relationship between language and different forms of social inequality.

The event will be held in English and is free of charge.
A reservation is mandatory. We recommend visiting the exhibition before the event. With registration for the event the museum entrance is free of charge.

Einlass 18:45 Uhr

Landesmuseum Zürich | Auditorium Willy G. S. Hirzel

Rollstuhlgängig

Der Anlass findet auf Englisch statt

Dieser Anlass liegt in der Vergangenheit.

Nayansaku Mufwankolo

Nayansaku Mufwankolo is an artist, Lecturer in Cultural Studies and Critical Theory, and Delegate of Diversity and Inclusion at the Geneva University of Art and Design (HEAD Genève). They hold a master’s degree in English from the University of Lausanne, specializing in New American Studies and art history. Through poetry, their research is twofold and focuses on the maintenance of power structures via the historical process of fictionalizing history and on Afro-cosmic auto-fiction using a decolonial approach combining queer theory and linguistics.

Erez Levon

Erez Levon is Professor of Sociolinguistics and Director of the Center for the Study of Language and Society at the University of Bern. His work focuses on how people produce and perceive socially meaningful patterns of variation in language. He is particularly interested in how language signals group membership and in the relationship between language and broader structures of social inequality. He has conducted field research on this topic in Israel, South Africa, the UK, the US, and Switzerland.

Die Ausstellung

Keyvisual der Ausstellung «Sprachenland Schweiz». | © Schweizerisches Nationalmuseum

Sprachen sind nicht nur blosses Mittel zur Kommunikation, sondern sie bestimmen unseren Alltag, sind Teil der Kultur, berühren uns unmittelbar und verbinden uns mit anderen Menschen oder grenzen uns von ihnen ab. In der Schweiz sind neben den vier Landessprachen unzählige Dialekte, Akzente, Slangs und Sprachen von Eingewanderten zu hören. Das Landesmuseum nimmt die Besuchenden mit auf eine sinnliche Reise durch die Schweizer Sprachräume. Mit interaktiver Soundtechnik erfährt man, wie die Vorläufer unserer Sprachen geboren wurden, sie sich weiterentwickelten oder gar ausstarben, neue Sprach- und Kulturgrenzen entstanden und wie um sie gestritten wurde und auch heute noch gerungen wird. Zurück in der Gegenwart taucht die Ausstellung in die sprachliche Vielfalt des Alltags ein, wo die Sprache sowohl Ressource als auch Hindernis sein kann oder manchmal ganz einfach überhört wird.

Details zur Ausstellung